На 15 ноември 2018 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ подписва договор за проектиране и строителство на 14,5 км от път І-8 Калотина – Софийски околовръстен път, в участъка от ГКПП „Калотина“ до пътния възел при Драгоман (от км 1+000 до км 15+500).
Изпълнител на отсечката е „СТРАБАГ БПА“ ДЗЗД, с участници: „Щрабаг“ ЕАД, „Страбаг Сп. з.о.о., Полша“ и „Битумина ГмбХ-България“ ЕООД. Стойността на договора е 137 491 883.28 лв. без ДДС. Част от средствата за финансиране са осигурени по Механизма за свързване на Европа на ЕС, а останалите са от републиканския бюджет. Договорът предвижда строителните работи да бъдат изпълнени за 852 календарни дни, от които 122 са за подготовка на техническия проект. Забавянето е с повече от половин година, пишат от ИПБ.
Отсечката е предвидено да бъде с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране. При км 12+520 трябва да бъде изграден вход-изход от първокласния път към интермодален терминал Драгоман. Пътният възел все още не е завършен и не е ясно кога ще бъде въведен в експлоатация.
По договор е предвидено да бъдат построени 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли „Калотина“ и „Драгоман“. Срокът за изпълнение на обществената поръчка е 852 календарни дни, от които 122 дни са за изработване на техническия проект.
Институтът за пътна безопасност извърши проверка на място и установи, че голяма част от предвидените съоръжения не са завършени и никой не знае кога ще се случи това. От взетите на място сведения никой не е виждал ръководител от АПИ и МРРБ, който да е извършвал контрол за забавяне на строителството. Трасето, по което се движат автомобилите представлява черен път, а от едната му страна е нависнало необезопасено срутище, което застрашава живота на преминаващите автомобили.
Покрай строящата се магистрала експертите на Института за пътна безопасност установиха множество нерегламентирани сметища, които замърсяват околната среда. Това е поредно доказателство, че от бившите ръководства на МРРБ в лицето на бившия министър Гроздан Караджов и възложителя АПИ в лицето на бившия председател Тодор Василев не е осъществяван системен контрол.
По цялото трасе експертите от Института за пътна безопасност установиха, че липсва задължителната табела, съгласно европейските изисквания, на която е задължително да има адрес и дата на откриване на строителната площадка, номер и дата на разрешението за строеж, вид на строежа, възложител, изпълнител. Трябва да пише още кога започва строежът, колко ще продължи и колко души ще работят на него.
Всичко това дава основания за съмнение за прилагане на корупционни практики, които се обосновават от липсата на контрол от страна на възложителя и незаинтересованост за спазване на срока за изпълнение на строителните работи.
Изводи:
Никой не знае кога ще бъде завършена АМ „Европа“;
Движението по пътя София-Калотина е с висок риск за настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия;
Налице е престъпно бездействие от страна на АПИ;
Може да се направи обосновано предположение за възпрепятстване от страна на АПИ изпълнителя да завърши в срок АМ „Европа“